nov 302010
 

 “Weet je wat ik cool vind ? Dat ze onze adviezen meteen hebben uitgevoerd !”

‘Ze’ dat waren de medewerkers van het museum, waar  Nesrin naar toe was geweest. Zij  stak haar enthousiasme niet onder stoelen of banken.  

Nesrin leek per ongeluk in deze vmbo-groep terecht gekomen te zijn; een mooie meid, ze leek eerder 16 jaar dan 14, van Turkse afkomst,  betrokken, leergierig en ambitieus. (“Ik wil later psychologie gaan studeren, zou dat lukken ?”)

Het bezoek had plaats gevonden in het kader van het project “Leerlingen als medeonderzoeker”, waarin zij samen met  haar leerkracht geschiedenis, een aantal klasgenoten  en een lerarenopleider actieonderzoek had gedaan.  Doel van het bezoek was om  samen te achterhalen, wat in het museum belemmerend en bevorderend is voor het leren.   

Gewapend  met fototoestellen en  aantekenboekje legden zij vast wat saai was of juist uitnodigend, niet praktisch of juist wel, wat onduidelijk was of juist duidelijk. Om daar vervolgens na afloop over uit te wisselen.

Dit project, waarbij ik betrokken ben als externe ondersteuner,  vindt plaats in het lectoraat Gedrag en onderzoek in de educatieve praxis, Faculteit Educatie  van de Hogeschool Utrecht, o.l.v. dr. Petra Ponte. In dit project hebben de leerlingen de rol van medeonderzoeker. Zij onderzoeken in een klein heterogeen onderzoeksteam  hun externe leeromgeving en geven op basis van hun bevindingen praktische adviezen aan de afdeling Educatie van het museum én  aan hun leerkrachten over hoe ze het beste leren.

De ouders waren  bij de presentatie van de adviezen als betrokken toehoorders aanwezig.  Eén van hen: “Maarten  was ongelofelijk trots dat hij mee mocht doen, hij voelde zich als leerling echt serieus genomen”.

Meer lezen over dit project ? : zie: Smit, B.H.J., Plomp, L., & Ponte, P. (2010). Pupils and teacher as co-researchers: conditions for equal voices. Paper presented at the AARE Conference 2010, November 29 – December 2, Melbourne, Australia. 

www.education.research.hu.nl/Publicaties.aspx    (website Lectoraat)

Heb je specifieke vragen over dit project, dan  kun je ons bereiken via Contact.