jul 072014
 

In 2015 is het weer mogelijk een traject te volgen met als thema het begeleiden van studenten bij hun actieonderzoek/praktijkonderzoek. Dit traject is bestemd voor hbo-en wo-docenten/opleiders.

Dit traject wordt op maat gemaakt op basis van een voorgesprek, zodat het aansluit bij het curriculum en de vormgeving van de opleiding. Het kan bestaan uit een basiscursus voor beginnende docenten of een verdiepingscursus voor ervaren begeleiders.

De basiscursus kan bestaan uit:

  • Kennismaking met actieonderzoek als vorm van praktijkonderzoek, de start van het (actie)onderzoek en wat eraan vooraf gaat.
  • Begeleiding bij de themakeuze en het formuleren van een eerste probleem, vraag of thema.
  • Verschillende (bijzondere en creatieve) dataverzamelingstechnieken en de toepassing daarvan.

De verdiepingscursus kan bestaan uit, door de deelnemers zelf gekozen thema’s zoals:

  • De rol van de begeleider/opleider en de rol van de critical friends,
  • Het onderzoek(sproces) en ethiek,
  • Interessante en uitdagende begeleidingssituaties; hoe ga je om met verschillen tussen studenten in leerstijlen, tempo, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
  • Kennisdeling: verschillende manieren om kennis te delen in de organisatie en in de studentengroep; begeleiding van studenten bij het schrijven van een casestudy en de evaluatie van het (actie)onderzoek.

Als basis gebruiken wij de boeken Onderwijs en onderzoek van eigen makelij: onderzoek met en door leraren (Ponte, 2012), en Participatie in het onderwijs: onderzoek met en door leerlingen (Verbeek & Ponte, 2014). Dit wordt aangevuld met overige actuele en relevante literatuur in de vorm van een reader.

Begeleiders zijn Renny Beers en Gijs Verbeek.

Na afloop ontvangt iedere deelnemer een certificaat in de vorm van een bewijs van deelname.

Aanmelden via post@actieonderzoekanders.com